Priročnik
pravnih režimov varstva, ki jih je treba upoštevati pri pripravi planov in
posegih v območja kulturne dediščine
Kazalo
I. Območje
kulturnega spomenika (kratka oznaka: spomenik)
II. Območje dediščine iz strokovnih zasnov
(kratka oznaka: dediščina)
III. Registrirano arheološko najdišče (kratka oznaka: arheološko najdišče)
IV. Vplivno območje kulturnega spomenika
(kratka oznaka: vplivno območje spomenika)
V. Vplivno območje dediščine (kratka
oznaka: vplivno območje)
VI. Območje dediščine, ki ni v strokovnih
zasnovah (kratka oznaka: dediščina priporočilno)
Uvod
Ministrstvo za kulturo je
Priročnik pripravilo, da lahko pripravljavci planov, izdelovalci okoljskih poročil
in poročil o vplivih na okolje ter drugi uporabniki na enem mestu dobijo
zgoščen pregled prečiščenih besedil vseh pravnih režimov varstva, ki na dan
izdaje tega priročnika v Republiki Sloveniji veljajo za območja kulturne
dediščine, kot to izhaja iz različnih pravnih podlag. Pravne podlage so
navedene na koncu dokumenta v poglavju IX. Viri.
Z izrazom območja kulturne
dediščine se poimenovana območja, objekti in deli objektov, ki so varovani na
podlagi predpisov s področja varstva kulturne dediščine (1. člen ZVKD-1).
Z izrazom plan so poimenovani
vsi plani, programi, načrti ali drugi splošni akti, katerih izvedba ima vpliv
na kulturno dediščino ali njeno varstvo (3. člen ZVKD-1).
Izraz poseg v kulturno dediščino pomeni
vsa dela, dejavnosti in ravnanja, ki kakorkoli spreminjajo videz, strukturo,
notranja razmerja in uporabo kulturne dediščine ali ki kulturno dediščino
uničujejo, razgrajujejo ali spreminjajo njeno lokacijo (3. člen ZVKD-1).
Dokument je razdeljen na
poglavja, ki povzemajo razdelitev območij kulturne dediščine na vrste (in
podvrste), na katere se pravni režimi nanašajo. Te vrste (in podvrste) so:
·
območje kulturnega spomenika (kratka
oznaka: spomenik),
·
območje dediščine iz strokovnih zasnov
varstva (kratka oznaka: dediščina):
območje
stavbne dediščine,
območje
naselbinske dediščine,
območje
kulturne krajine,
območje
vrtnoarhitekturne dediščine,
območje
memorialne dediščine,
območje
zgodovinske krajine,
območje
druge dediščine,
·
registrirano arheološko najdišče (kratka
oznaka: arheološko najdišče),
·
vplivno območje kulturnega spomenika
(kratka oznaka: vplivno območje spomenika),
·
vplivno območje dediščine (kratka oznaka:
vplivno območje),
·
območje dediščine, ki ni v strokovnih
zasnovah varstva (kratka oznaka: dediščina priporočilno):
območje
stavbne dediščine,
območje
naselbinske dediščine,
območje
kulturne krajine,
območje vrtnoarhitekturne
dediščine,
območje
memorialne dediščine,
območje
zgodovinske krajine,
območje
druge dediščine.
Pri vsakem poglavju oziroma za
vsako vrsto območja kulturne dediščine je opredeljen enoten pravni režim
varstva. Za posamezno vrsto območja kulturne dediščine velja osnovni pravni režim varstva in
konkretnejši dodatni pravni režim
varstva.
Na primer: v območju
naselbinske dediščine velja osnovni pravni režim varstva, ki velja za območja
dediščine iz strokovnih zasnov varstva, in dodaten pravni režim varstva, ki
velja za območja naselbinske dediščine.
Posebej
pri velikih območjih kulturne dediščine je treba opozoriti, da se pravni režim
varstva nanaša le na posege v varovane
vrednote območja ter prepoznavne značilnosti in materialno substanco, ki so
nosilci teh vrednot, in ne na vse posege v prostor znotraj teh območij. Katere
vrednote so v določenih območjih kulturne dediščine varovane in kaj so
prepoznavne značilnosti in materialna substanca, ki so nosilci teh vrednot, je
razvidno iz pravne podlage varstva.
Ne glede na zgornjo
opredelitev velja, da so pravni režimi varstva za registrirana arheološka
najdišča lahko opredeljeni znotraj katerega koli drugega območja kulturne dediščine,
saj se arheološke ostaline zaradi njihove narave (saj se lahko pojavljajo na
površini ali pod površjem zemlje, pod objekti in na dnu vodotokov, jezer in
morja) lahko registrirajo neodvisno od identifikacije drugih vrst območij
kulturne dediščine.
Priročnik se navezuje in je povezan s
podatki v grafičnem delu (sloj
eVRD; glej poglavje VIII. 3 Opis atributnih podatkov v sloju eVRD).
V grafičnem delu so vsa
območja kulturne dediščine prikazana v enotnem sloju in to ne glede na
vsebinsko pojasnilo, ki je razdeljeno na posamične vrste območij kulturne
dediščine.
Priročnik je bil prvič
objavljen 18. 9. 2008 in dopolnjen 3. 4. 2009. Zadnja dopolnitev z dne 2. 11. 2011 Priročnik usklajuje s
Pravilnikom o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list
RS, št. 102/10).
I. OBMOČJE
KULTURNEGA SPOMENIKA (KRATKA OZNAKA: SPOMENIK)
Osnovni
pravni režim varstva
V območjih spomenikov veljajo naslednje
splošne varstvene usmeritve:
·
spodbujanje
trajnostne uporabe spomenikov, to je uporabe spomenikov na način in v obsegu,
ki dolgoročno ne povzroča izgube njenih kulturnih lastnosti,
·
spodbujanje vzdržnega razvoja spomenikov, s
katerim se omogoča zadovoljevanje potreb sedanje generacije, ne da bi bila s
tem okrnjena ohranitev spomenikov za prihodnje generacije,
·
spodbujanje dejavnosti in ravnanj, ki ohranjajo
kulturne, socialne, gospodarske, znanstvene, izobraževalne in druge pomene
spomenikov,
·
ohranjanje lastnosti, posebne narave in
družbenega pomena spomenikov ter njihove materialne substance,
·
dovoljeni so posegi v spomenike, ki upoštevajo
in trajno ohranjajo njihove varovane vrednote,
·
dovoljeni so posegi, ki omogočajo vzpostavitev
trajnih gospodarskih temeljev za ohranitev spomenikov ob spoštovanju njihove
posebne narave in družbenega pomena.
V območjih spomenikov zakon predpisuje:
·
takšno
ravnanje s spomeniki, ki dosledno upošteva in ohranja njihove kulturne vrednote
in družbeni pomen,
·
upoštevanje aktov o razglasitvi v postopkih
priprave in sprejemanja planov,
·
presojo vplivov na spomenike na podlagi
predpisov o varstvu okolja,
·
upoštevanje smernic in mnenj v postopkih
priprave prostorskih aktov,
·
upoštevanje ohranitve spomenikov v prostorskih
aktih in v prostorskih ukrepih, izdanih na podlagi predpisov o urejanju
prostora,
·
prepoved odstranitve (rušenja) spomenika.
Izjemoma je dovoljeno na podlagi soglasja
ministra, pristojnega za kulturno dediščino, spomenik odstraniti ob izpolnitvi
naslednjih pogojev:
·
če se
ugotovi dotrajanost ali poškodovanost spomenika, ki je ni mogoče odpraviti z
običajnimi sredstvi, ali če spomenik ogroža varnost ljudi in premoženje,
·
če je bil spomenik pred tem ponujen v prodajo po
ceni, ki upošteva njegovo stanje,
·
če je bila pred tem opravljena raziskava
spomenika in
·
če raziskavo in odstranitev nadzoruje pristojna
organizacija.
Dodatni
pravni režim varstva
Dodatni pravni režim
varstva je opredeljen v konkretnem aktu o razglasitvi posameznega območja za spomenik. Podatki o aktu o
razglasitvi so navedeni v polju »Predpis«.
Kadar se dodatnega varstvenega režima ne da razbrati iz konkretnega akta o
razglasitvi (takšni so primeri nekaterih starejših aktov), Zakon o varstvu
kulturne dediščine (ZVKD-1, Uradni list RS, št. 16/08 in nadaljnje spremembe)
določa za posamezne vrste nepremičnih spomenikov naslednje dodatne pravne
režime varstva:
Posamezni spomenik (v aktu o razglasitvi lahko:
umetnostnozgodovinski, umetnostni in arhitekturni, etnološki, tehniški,
zgodovinski spomenik, spomenik oblikovane narave in podobno)
Za posamezne spomenike velja dodatni
pravni režim varstva, ki predpisuje varovanje vseh zunanjih značilnosti, kot so
gabariti, zasnova pročelij, tlorisni razporedi, značilni naravni in umetni
materiali ter konstrukcijske značilnosti, ustrezna namembnost, značilna
pojavnost v prostoru, arheološke plasti in razmerja spomenika in posebej
njegovo vplivno območje. Če je kot spomenik zavarovan zgodovinski park ali vrt,
se varujejo parkovna ali vrtna zasnova, način zasaditve, oblikovani naravni
elementi, objekti in pritikline, namenjeni uporabi in olepšanju.
Naselbinski spomenik (v aktu o razglasitvi lahko:
urbanistični spomenik in podobno)
Za naselbinske spomenike velja dodatni
pravni režim varstva, ki predpisuje varovanje morfološke zasnove in parcelacije
naselja, javnih prostorov in njihove opreme, uličnih fasad in streh v njihovi
materialni pojavnosti in barvni skladnosti, gabarite, meje in silhuete naselja.
Zavarovano arheološko najdišče (v aktu o razglasitvi lahko: arheološki
spomenik, arheološko območje in podobno)
Za zavarovana arheološka
najdišča velja dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje varovanje pred
posegi v prostor ali rabo, ki dejansko ali potencialno lahko poškodujejo
arheološke plasti, spreminjajo arheološki kontekst ali spreminjajo okoljske
dejavnike, pomembne za njihovo ohranitev.
Zavarovana kulturna krajina
Za zavarovano kulturno
krajino velja dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje varovanje značilne
rabe zemljišč, parcelacije, značilne vegetacije, prostorskih dominant, odnosov
med poselitvijo in odprtim prostorom, krajev spomina in značilnih topografskih
imen.
Dodatni pravni režim varstva, ki se
nanašajo na spomenike znotraj območij, varovanih ali zavarovanih po predpisih s
področja ohranjanja narave, se ne upoštevajo, če bi njihovo upoštevanje lahko
povzročilo ogrožanje naravnih vrednot in biotske raznovrstnosti, kar ugotovi
organizacija, pristojna za varstvo narave, v naravovarstvenih smernicah.
Obrazložitev
Spomenik je kulturna dediščina, ki je
zaradi svojega izjemnega pomena za državo ali posebnega pomena za pokrajino ali
občino z aktom o razglasitvi razglašena za kulturni spomenik. (11. člen ZVKD-1)
V sloj eVRD so vključeni spomeniki, ki so
na dan priprave podatkov o pravnih režimih varstva kulturne dediščine stalno
ali začasno razglašeni za spomenik.
Območje spomenika v sloju eVRD je povzeto
po registru nepremične kulturne dediščine in ni nujno identično območju iz
razglasitve (velja za večino razglasitev pred letom 1999, pa tudi za nekatere
razglasitve po letu 1999). V primeru razhajanj veljajo podatki iz akta o
razglasitvi. Podatki o aktu o razglasitvi so navedeni v polju »Predpis«.
Dodatni pravni režimi varstva za posamezne
zvrsti spomenikov, ki veljajo v primerih, da iz akta o razglasitvi režima ni
mogoče razbrati konkretnega varstvenega režima, so opredeljeni v 134. členu
ZVKD-1.
22. člen ZVKD-1 določa:
Če je ista stvar razglašena za spomenik
državnega pomena in za spomenik lokalnega pomena, si varstveni režimi in drugi
ukrepi varstva po obeh aktih ne smejo nasprotovati. Če pride do kolizije določb
obeh aktov o razglasitvi, veljajo določbe akta o razglasitvi spomenika
državnega pomena in ukrepi varstva, izdani na njegovi podlagi.
Pri pripravi prostorskih aktov in drugih
planov je treba upoštevati varstvo in vanj vključevati ukrepe varstva, ki
veljajo za spomenik (74. člen ZVKD-1).
Varstvo se v postopkih priprave in
sprejemanja prostorskih aktov in drugih planov zagotavlja z upoštevanjem aktov
o razglasitvi ter s presojo vplivov na spomenik v okviru presojanja vplivov na
okolje na podlagi predpisov o varstvu okolja Presoja vplivov s stališča varstva
se izvede tudi, če v območju posega ni spomenikov, vendar se pričakuje posreden
vpliv na spomenik (74. člen ZVKD-1).
Varstvo v postopkih priprave prostorskih
aktov se zagotavlja tudi z upoštevanjem smernic in mnenj (74. člen v povezavi s
76. in 79. členom ZVKD-1).
Upoštevanje varstva je treba zagotoviti v
vseh fazah priprave prostorskih aktov in drugih planov, še posebej tistih
njegovih delov, ki so neposredna podlaga za izdajanje soglasij za posege v
spomenik. (74. člen ZVKD-1).
Ohranitev spomenikov se obvezno upošteva v
prostorskih aktih, ki imajo neposreden vpliv na spomenik in njegovo varstvo, in
v prostorskih ukrepih, izdanih na podlagi predpisov o urejanju prostora (75.
člen ZVKD-1).
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v območja spomenikov glej VII. 1 Dodatna pojasnila: Območje
kulturnega spomenika (kratka oznaka: spomenik).
II. OBMOČJE
DEDIŠČINE IZ STROKOVNIH ZASNOV (KRATKA OZNAKA: DEDIŠČINA)
Osnovni
pravni režim varstva
V območjih dediščine veljajo naslednje
splošne varstvene usmeritve:
·
spodbujanje
trajnostne uporabe dediščine, to je uporabe dediščine na način in v obsegu, ki
dolgoročno ne povzroča izgube njenih kulturnih lastnosti,
·
spodbujanje vzdržnega razvoja dediščine, s
katerim se omogoča zadovoljevanje potreb sedanje generacije, ne da bi bila s
tem okrnjena ohranitev dediščine za prihodnje generacije,
·
spodbujanje dejavnosti in ravnanj, ki ohranjajo
kulturne, socialne, gospodarske, znanstvene, izobraževalne in druge pomene
dediščine,
·
ohranjanje lastnosti, posebne narave in
družbenega pomena dediščine ter njene materialne substance,
·
dovoljeni so posegi v dediščino, ki upoštevajo
in trajno ohranjajo njene varovane vrednote,
·
dovoljeni so posegi, ki omogočajo vzpostavitev
trajnih gospodarskih temeljev za ohranitev dediščine ob spoštovanju njene posebne
narave in družbenega pomena.
V območjih dediščine zakon predpisuje:
·
takšno
ravnanje z dediščino, ki zagotavlja čim večjo ohranitev njenih kulturnih
vrednot za prihodnost,
·
upoštevanje varstvenega režima ter drugih meril
in pogojev za izvedbo posegov v prostor za dediščino v postopkih priprave in
sprejemanja prostorskih aktov.
·
presojo vplivov na dediščino na podlagi
predpisov o varstvu okolja,
·
upoštevanje smernic in mnenj v postopkih
priprave prostorskih aktov,
·
upoštevanje ohranitve dediščine v prostorskih
aktih in v prostorskih ukrepih, izdanih na podlagi predpisov o urejanju
prostora,
·
prepoved odstranitve (rušenja) dediščine.
Izjemoma je dovoljeno na podlagi soglasja
ministra dediščino odstraniti in sicer ob izpolnitvi naslednjih pogojev:
·
če se
ugotovi njena dotrajanost ali poškodovanost, ki je ni mogoče odpraviti z
običajnim sredstvi, ali če dediščina ogroža varnost ljudi in premoženje,
·
če je bila pred tem opravljena raziskava objekta
in
·
če raziskavo in odstranitev nadzoruje pristojna
organizacija.
Soglasje ministra za odstranitev
registrirane dediščine je treba pridobiti, če prostorski akt predvideva
obveznost pridobitve kulturnovarstvenega soglasja za posege v to dediščino.
Dodatni
pravni režimi varstva
Območje stavbne dediščine
V območjih stavbne dediščine velja dodatni
pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje njihovih varovanih vrednot, kot
so:
·
tlorisna
in višinska zasnova (gabariti),
·
gradivo (gradbeni material) in konstrukcijska
zasnova,
·
oblikovanost zunanjščine (členitev objektov in
fasad, oblika in naklon strešin, kritina, barve fasad, fasadni detajli),
·
funkcionalna zasnova notranjščine in
pripadajočega zunanjega prostora,
·
sestavine in pritikline,
·
stavbno pohištvo in notranja oprema,
·
komunikacijska in infrastrukturna navezava na
okolico (pripadajoči odprti prostor z niveleto površin in lego, namembnostjo in
oblikovanostjo pripadajočih objektov in površin),
·
pojavnost in vedute (predvsem pri prostorsko
izpostavljenih stavbah),
·
celovitost dediščine v prostoru in
·
zemeljske plasti z morebitnimi arheološkimi
ostalinami.
Opomba: Območja stavbne dediščine po
Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list
RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N02 »Stavbe«. Območja stavbne
dediščine lahko skupaj s pripadajočo vrtnoarhitekturno dediščino po Pravilniku
o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list RS, št.
102/10) sodijo tudi v zvrst N04 »Stavbe s parki ali z vrtovi«
Območje naselbinske dediščine
V območjih naselbinske dediščine velja
dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje njihovih varovanih
vrednot, kot so:
·
naselbinska
zasnova (parcelacija, komunikacijska mreža, razporeditev odprtih prostorov
naselja),
·
odnosi med posameznimi stavbami in odnos med
stavbami ter odprtim prostorom (lega, gostota objektov, razmerje med pozidanim
in nepozidanim prostorom, gradbene linije, značilne funkcionalne celote),
·
prostorsko pomembnejše naravne sestavine znotraj
naselja ali njegovega dela (drevesa, vodotoki),
·
prepoznavna lega v prostoru oziroma krajini
(glede na reliefne značilnosti, poti),
·
naravne in druge meje rasti ter robovi naselja
ali njegovega dela,
·
podoba naselja ali njegovega dela v prostoru
(stavbne mase, gabariti, oblike strešin, kritina),
·
odnosi med naseljem ali med njegovim delom in
okolico (vedute na naselje in pogledi iz njega),
·
stavbno tkivo (prevladujoč stavbni tip,
namembnost in kapaciteta objektov, ulične fasade),
·
oprema in uporaba javnih odprtih prostorov in
·
zemeljske plasti z morebitnimi arheološkimi
ostalinami.
Opomba: Območja naselbinske dediščine po
Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list
RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N07 »Naselja in njihovi deli«.
Območje kulturne krajine
Območje zgodovinske krajine
V območjih kulturne krajine in zgodovinske krajine velja dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje varovanih vrednot, kot so:
·
krajinska
zgradba in prepoznavna prostorska podoba (naravne in grajene ali oblikovane
sestavine),
·
značilna obstoječa parcelna struktura, velikost
in oblika parcel ter členitve (živice, vodotoki z obrežno vegetacijo, osamela
drevesa),
·
tradicionalna raba zemljišč (sonaravno
gospodarjenje v kulturni krajini),
·
tipologija krajinskih sestavin in
tradicionalnega stavbarstva (kozolci, znamenja, zidanice),
·
odnos med krajinsko zgradbo oziroma prostorsko
podobo in stavbo oziroma naseljem,
·
avtentičnost lokacije pomembnih zgodovinskih
dogodkov,
·
preoblikovanost reliefa in spremljajoči objekti,
grajene strukture, gradiva in konstrukcije ter likovni elementi in
·
zemeljske plasti z morebitnimi arheološkimi
ostalinami.
Opomba: Območja kulturne krajine in
območja zgodovinske krajine po Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in
varstvenih usmeritvah (Uradni list RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N08
»Kulturna krajina«.
Območje vrtnoarhitekturne dediščine
V območjih vrtnoarhitekturne dediščine
velja dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje njihovih varovanih
vrednot, kot so:
·
zasnova
(oblika, struktura, velikost, poteze),
·
grajene ali oblikovane sestavine (grajene
strukture, vrtna oprema, likovni elementi),
·
naravne sestavine (rastline, vodni motivi,
relief),
·
podoba v širšem prostoru oziroma odnos dediščine
z okolico (ohranjanje prepoznavne podobe, značilne, zgodovinsko pogojene in
utemeljene meje),
·
rastišče z ustreznimi ekološkimi razmerami, ki
so potrebne za razvoj in obstoj rastlin, in
·
vsebinska, funkcionalna, likovna in prostorska
povezanost med sestavinami prostorske kompozicije in stavbami ter površinami,
pomembnimi za delovanje celote.
Opomba: Območja vrtnoarhitekturne
dediščine dediščine po Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih
usmeritvah (Uradni list RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N03 »Parki in
vrtovi«. Območja vrtnoarhitekturne dediščine lahko skupaj s pripadajočo stavbno
dediščino po Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah
(Uradni list RS, št. 102/10) sodijo tudi v zvrst N04 »Stavbe s parki ali z
vrtovi«
Območje memorialne dediščine
V območjih memorialne dediščine velja
dodatni pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje njihovih varovanih
vrednot, kot so:
·
avtentičnost
lokacije,
·
fizična pojavnost objekta in
·
vsebinski, simbolni in prostorski odnos med
dediščino in okolico ter vedutami.
Opomba: Območja memorialne dediščine po
Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list
RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N05 »Spominski objekti in kraji«.
Območje druge dediščine
V območjih druge dediščine velja dodatni
pravni režim varstva, ki predpisuje ohranjanje njihovih varovanih vrednot, kot
so:
·
avtentičnost
lokacije,
·
fizična pojavnost objekta ali naprave,
·
osnovna namembnost ali primarna raba objekta ali
naprave in način njenega delovanja ter
·
vsebinski in prostorski odnos med dediščino in
okolico.
Opomba: Območja druge dediščine po
Pravilniku o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Uradni list
RS, št. 102/10) praviloma sodijo v zvrst N06 »Drugi objekti in naprave«.
Obrazložitev
V prostorskih aktih se obvezno upošteva
ohranitev lastnosti dediščine, ki so opredeljene v varstvenih območjih
dediščine.
Pri pripravi prostorskih aktov in drugih
planov je treba upoštevati varstvo in vanj vključevati ukrepe varstva, ki
veljajo za varstvena območja dediščine (74. člen ZVKD-1). Do določitve
varstvenih območij dediščine se upoštevajo varstveni režimi ter druga merila in
pogoji za izvedbo posegov v prostor za dediščino iz strokovnih zasnov (131.
člen ZVKD-1).
Dediščina iz strokovnih zasnov je
dediščina, vključena v strokovne zasnove varstva, ki jih je pripravil Zavod za
varstvo kulturne dediščine Slovenije na podlagi prej veljavnega Zakona o
varstvu kulturne dediščine (ZVKD, Uradni list RS št. 7/99).
Varstvo se v postopkih priprave in
sprejemanja prostorskih aktov in drugih planov zagotavlja z upoštevanjem
dediščine ter s presojo vplivov na dediščino v okviru presojanja vplivov na
okolje na podlagi predpisov o varstvu okolja. Presoja vplivov s stališča
varstva se izvede tudi, če v območju posega ni dediščine, vendar se pričakuje
posreden vpliv na dediščino (74. člen v povezavi s 131. členom ZVKD-1).
Varstvo v postopkih priprave prostorskih
aktov se zagotavlja tudi z upoštevanjem smernic in mnenj (74. člen v povezavi s
76. in 79. členom ZVKD-1).
Upoštevanje varstva je treba zagotoviti v
vseh fazah priprave prostorskih aktov in drugih planov, še posebej tistih
njegovih delov, ki so neposredna podlaga za izdajanje soglasij za posege v
dediščino (74. člen ZVKD-1).
Ohranitev lastnosti dediščine se obvezno upošteva v prostorskih aktih, ki imajo
neposreden vpliv na dediščino in njeno varstvo, in v prostorskih ukrepih,
izdanih na podlagi predpisov o urejanju prostora (75. člen v povezavi s 131.
členom ZVKD-1).
Območja dediščine iz strokovnih zasnov se
razvrščajo v različne podvrste in nanje so vezani dodatni pravni režimi
varstva. Posamezno območje dediščine je lahko uvrščeno v več podvrst, zato je pri
teh območjih treba upoštevati vse posameznim podvrstam pripadajoče dodatne
pravne režime varstva (glej polje »Podrežimi«).
V sloj eVRD so vključene enote kulturne
dediščine iz strokovnih zasnov, razen enot, ki so bile do dneva priprave
podatkov o pravnih režimih izbrisane iz registra nepremične kulturne dediščine
oziroma imajo v registru kategorijo varstvenega režima "dokumentarno
varstvo/ ostalo" in jih ne varujemo več v naravi.
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v območja dediščine glej VII. 2 Dodatna pojasnila: Območje
dediščine iz strokovnih zasnov (kratka oznaka: dediščina).
III. REGISTRIRANO
ARHEOLOŠKO NAJDIŠČE (KRATKA OZNAKA: ARHEOLOŠKO NAJDIŠČE)
Osnovni
pravni režim varstva
V območjih arheoloških najdišč veljajo
naslednje splošne varstvene usmeritve:
·
spodbujanje
trajnostne uporabe arheoloških najdišč, to je uporabe arheoloških najdišč na
način in v obsegu, ki dolgoročno ne povzroča izgube njenih kulturnih lastnosti,
·
spodbujanje vzdržnega razvoja arheoloških
najdišč, s katerim se omogoča zadovoljevanje potreb sedanje generacije, ne da
bi bila s tem okrnjena ohranitev arheoloških najdišč za prihodnje generacije,
·
spodbujanje dejavnosti in ravnanj, ki ohranjajo
kulturne, socialne, gospodarske, znanstvene, izobraževalne in druge pomene
arheoloških najdišč,
·
ohranjanje lastnosti, posebne narave in
družbenega pomena arheoloških najdišč ter njihove materialne substance,
·
dovoljeni so posegi v arheološka najdišča, ki
upoštevajo in trajno ohranjajo njihove varovane vrednote,
·
dovoljeni so posegi, ki omogočajo vzpostavitev trajnih
gospodarskih temeljev za ohranitev arheoloških najdišč ob spoštovanju njihove
posebne narave in družbenega pomena.
V območjih arheoloških najdišč zakon
predpisuje:
·
upoštevanje
arheoloških najdišč v postopkih priprave in sprejemanja planov,
·
presojo vplivov na arheološka najdišča na
podlagi predpisov o varstvu okolja,
·
upoštevanje smernic in mnenj v postopkih
priprave prostorskih aktov,
·
upoštevanje ohranitve arheoloških najdišč v
prostorskih aktih in v prostorskih ukrepih, izdanih na podlagi predpisov o
urejanju prostora,
·
prepoved odstranitve arheološkega najdišča.
Izjemoma je dovoljeno na podlagi soglasja
ministra, pristojnega za kulturno dediščino, arheološko najdišče po predhodni
arheološki raziskavi odstraniti.
Dodatni
pravni režim varstva
Arheološka najdišča se varujejo pred
posegi ali uporabo, ki bi lahko poškodovali arheološke ostaline ali spremenili
njihov vsebinski in prostorski kontekst. Prepovedano je predvsem:
·
odkopavati
in zasipavati teren, globoko orati, rigolati, meliorirati kmetijska zemljišča,
graditi gozdne vlake,
·
poglabljati morsko dno in dna vodotokov ter
jezer,
·
ribariti z globinsko vlečno mrežo in se sidrati,
·
gospodarsko izkoriščati rudnine oziroma kamnine
in
·
postavljati ali graditi trajne ali začasne
objekte, vključno z nadzemno in podzemno infrastrukturo ter nosilci reklam ali
drugih oznak, razen kadar so ti nujni za učinkovito ohranjanje in prezentacijo
arheološkega najdišča.
Izjemoma so dovoljeni posegi v arheološka
najdišča, ki so hkrati stavbna zemljišča znotraj naselij, in v prostor robnih
delov najdišč:
·
če ni
možno najti drugih rešitev ali
·
če se na podlagi rezultatov opravljenih
predhodnih arheoloških raziskav izkaže, da je zemljišče mogoče sprostiti za
gradnjo.
Posegi in dejavnosti v prostoru se
načrtujejo in izvajajo tako, da se arheološka najdišča ohranjajo.
Obrazložitev
Registrirano arheološko najdišče je
strokovno identificiran in registriran originalni kraj deponiranja in
odkrivanja arheoloških ostalin, to je stvari in vsakršnih sledov človekovega
delovanja iz preteklih obdobij na površju, v zemlji in vodi, katerih ohranitev
in preučevanje prispevata k odkrivanju zgodovinskega razvoja človeštva in
njegove povezanosti z naravnim okoljem, za katere sta glavni vir informacij
arheološko raziskovanje ali odkritja in za katere se z registracijo ugotovi, da
so pod zemljo ali pod vodo vsaj 100 let in da imajo lastnosti dediščine.
Registrirana arheološka najdišča so tudi strokovno identificirani in originalni
kraji vojnih grobišč, starih vsaj 50 let.
Pri pripravi prostorskih aktov in drugih
planov je treba upoštevati varstvo in vanj vključevati ukrepe varstva, ki
veljajo za dediščino. (74. člen ZVKD-1)
Varstvo se v postopkih priprave in
sprejemanja prostorskih aktov in drugih planov zagotavlja z upoštevanjem
arheoloških najdišč ter s presojo vplivov na arheološka najdišča v okviru
presojanja vplivov na okolje na podlagi predpisov o varstvu okolja. Presoja
vplivov s stališča varstva se izvede tudi, če v območju posega ni arheoloških
najdišč, vendar se pričakuje neposreden ali posreden vpliv na arheološke
ostaline (74. člen ZVKD-1).
Varstvo v postopkih priprave prostorskih
aktov se zagotavlja tudi z upoštevanjem smernic in mnenj (74. člen ZVKD-1)
Upoštevanje varstva je treba zagotoviti v
vseh fazah priprave prostorskih aktov in drugih planov, še posebej tistih
njegovih delov, ki so neposredna podlaga za izdajanje soglasij za posege v
arheološka najdišča (74. člen ZVKD-1)
Ohranitev arheoloških najdišč se obvezno upošteva v prostorskih aktih, ki imajo
neposreden vpliv na dediščino in njegovo varstvo, in v prostorskih ukrepih,
izdanih na podlagi predpisov o urejanju prostora (75. člen ZVKD-1).
V sloj eVRD so vključena registrirana
arheološka najdišča in arheološka najdišča, ki so na dan priprave podatkov o
pravnih režimih v postopku vpisa v register.
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v območja arheoloških najdišč
glej VII. 3 Dodatna
pojasnila: Registrirano arheološko najdišče (kratka oznaka: arheološko
najdišče).
IV. VPLIVNO
OBMOČJE KULTURNEGA SPOMENIKA (KRATKA OZNAKA: VPLIVNO OBMOČJE SPOMENIKA)
Pravni
režim varstva
V vplivnih območjih spomenikov velja
pravni rešim varstva, ki določa, da morajo biti posegi in dejavnosti
prilagojeni celostnemu ohranjanju spomenikov.
Prostorske ureditve v vplivnem območju
spomenika morajo biti prilagojene prostorskim možnostim tako, da družbeni pomen
spomenika v prostoru ni okrnjen.
Konkreten pravni režim je določen v aktu o
razglasitvi spomenika. Podatki o aktu o razglasitvi so navedeni v polju
»Predpis«.
Obrazložitev
Zaradi zagotavljanja prostorske
celovitosti spomenika se z aktom o razglasitvi za spomenik lahko določi tudi
vplivno območje tega spomenika.
Vplivno območje je širša okolica
spomenika, ki je določena z zgodovinskega, funkcionalnega, prostorskega,
simbolnega in socialnega vidika in znotraj katere morajo biti posegi v prostor
in dejavnosti prilagojeni celostnemu ohranjanju ali v kateri se presojajo
vplivi na dediščino.
V sloj eVRD so vključena vplivna območja
spomenikov, za katera so bili akti o razglasitvi sprejeti po letu 1999. Za
starejše akte o razglasitvi območja niso sistematično preverjena. Vplivna
območja, ki so z aktom o razglasitvi določena le opisno, v sloj eVRD niso
vključena. Vplivna območja so v sloj eVRD lahko vključena z zamikom glede na datum
sprejetja akta o razglasitvi.
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v vplivna območja spomenikov
glej VII. 4 Dodatna
pojasnila: Vplivno območje kulturnega spomenika (kratka oznaka: vplivno območje
spomenika).
V. VPLIVNO
OBMOČJE DEDIŠČINE (KRATKA OZNAKA: VPLIVNO OBMOČJE)
Pravni
režim varstva
V vplivnih območjih dediščine velja pravni
rešim varstva, ki določa, da morajo biti posegi in dejavnosti prilagojeni
celostnemu ohranjanju dediščine.
Ohranja se prostorska integriteta, pričevalnost
in dominantnost dediščine, zaradi katere je bilo vplivno območje določeno.
Obrazložitev
Vplivno območje je širša okolica
dediščine, ki je določena z zgodovinskega, funkcionalnega, prostorskega,
simbolnega in socialnega vidika in znotraj katere morajo biti posegi v prostor
in dejavnosti prilagojeni celostnemu ohranjanju ali v kateri se presojajo
vplivi na dediščino.
Za potrebe presojanja vplivov izvedbe
plana na dediščino se glede na obseg in značilnosti posega ter značilnosti
dediščine (status, tip, pravni režim varstva, ogroženost) v postopku celovite
presoje vplivov na dediščino lahko določi razširjeno vplivno območje. Predmet
presojanja ni samo kulturna dediščina v območju prostorskega akta, ampak vsa
kulturna dediščina, na katero ima izvedba plana lahko vpliv.
V sloj eVRD so vključena vsa vplivna
območja, določena do dneva priprave podatkov o pravnih režimih.
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v vplivna območja glej VII. 5 Dodatna pojasnila: Vplivno
območje dediščine (kratka oznaka: vplivno območje).
VI. OBMOČJE DEDIŠČINE, KI NI V STROKOVNIH
ZASNOVAH (KRATKA OZNAKA: DEDIŠČINA PRIPOROČILNO)
Osnovni režim varstva
V območjih dediščine priporočilno so
smernice priporočilne narave.
Vsebina priporočilnih smernic (to je
priporočilni režim varstva) v območjih dediščine priporočilno postane pravni
režim varstva, če ga kot takega določi veljavni prostorski akt.
Priporočilne splošne varstvene usmeritve
in določila, kot jih predpisuje zakon, so v območjih dediščine priporočilno
vsebinsko enake kot splošne varstvene usmeritve pri območjih dediščine (glej II. Območje
dediščine iz strokovnih zasnov (kratka oznaka: dediščina),
podpoglavje Osnovni pravni režim varstva).
Če je za poseg v območje dediščine
priporočilno treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje, je to dediščino
izjemoma dovoljeno odstraniti na podlagi soglasja ministra za kulturno
dediščino ob izpolnitvi naslednjih pogojev:
·
če se
ugotovi njena dotrajanost ali poškodovanost, ki je ni mogoče odpraviti z
običajnim sredstvi, ali če dediščina priporočilno ogroža varnost ljudi in
premoženje,
·
če je bila pred tem opravljena raziskava objekta
in
·
če raziskavo in odstranitev nadzoruje pristojna
organizacija.
Dodatni
režimi varstva
Priporočilni dodatni režimi varstva v območjih
dediščine priporočilno so vsebinsko enaki kot dodatni pravni režimi
varstva pri območjih dediščine in sicer glede na podvrsto dediščine (glej II. Območje dediščine iz strokovnih zasnov (kratka oznaka: dediščina), podpoglavje Dodatni pravni režimi varstva).
Obrazložitev
Dediščina priporočilno je dediščina, ki je
bila v register nepremične kulturne dediščine vpisana oziroma za katero se je
postopek vpisa v register začel že po izdelavi strokovnih zasnov, ki jih je
pripravil Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije na podlagi prej
veljavnega Zakona o varstvu kulturne dediščine (ZVKD, Uradni list RS št. 7/99),
kar pomeni, da niso bila vključena v strokovne zasnove.
Dediščina priporočilno ni vključena v
obseg kulturne dediščine iz 74. in 75. člena ZVKD-1, ki jo je treba obvezno
upoštevati pri pripravi planov, zato so smernice za to dediščino priporočilne
narave. Pri pripravi prostorskih aktov se upoštevanje pravnih režimov varstva
za območja dediščine, ki ni vključena v strokovne zasnove, priporoča (76. člen
ZVKD-1).
Vsebina priporočilnih smernic (to je
priporočilni režim varstva) za dediščino priporočilno postane pravni režim
varstva, če ga kot takega določi veljavni prostorski akt.
V sloj eVRD je vključena registrirana
kulturna dediščina in kulturna dediščina, ki je na dan priprave podatkov o
pravnih režimih v postopku vpisa v register.
Za dodatna pojasnila glede
kulturnovarstvenih pogojev in soglasij za posege v območja dediščine
priporočilno glej VII.
6 Dodatna pojasnila: Območje dediščine, ki ni v strokovnih zasnovah (kratka
oznaka: dediščina priporočilno).
VII. DODATNA POJASNILA
GLEDE KULTURNOVARSTVENIH POGOJEV IN SOGLASIJ ZA POSEGE V OBMOČJA KULTURNE
DEDIŠČINE
VII. 1 Dodatna pojasnila: Območje kulturnega
spomenika (kratka oznaka: spomenik)
Za posege v območju spomenika je treba
pridobiti kulturnovarstveno soglasje. Kulturnovarstveno soglasje izda Zavod za
varstvo kulturne dediščine Slovenije v skladu z aktom o razglasitvi. Pred
izdajo kulturnovarstvenega soglasja je treba pridobiti kulturnovarstvene pogoje
Zavoda.
Za raziskavo in odstranitev
spomenika ali za raziskavo in odstranitev arheološke ostaline, če je spomenik
hkrati arheološko najdišče, je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje za
raziskavo in odstranitev, ki ga izda minister, pristojen za varstvo kulturne
dediščine (v nadaljevanju: minister). Kulturnovarstveno soglasje ministra se
lahko izda pod pogoji, ki jih določa zakon (ZVKD-1).
VII. 2 Dodatna
pojasnila: Območje dediščine iz strokovnih zasnov (kratka oznaka: dediščina)
Za posege v območju dediščine je treba
pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če to obveznost določa prostorski akt.
Kulturnovarstveno soglasje izda Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije v
skladu s prostorskim aktom. Pred izdajo kulturnovarstvenega soglasja je treba
pridobiti kulturnovarstvene pogoje Zavoda.
Za raziskavo in odstranitev
registrirane nepremične dediščine, za poseg v katero je treba pridobiti
kulturnovarstveno soglasje, je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje za
raziskavo in odstranitev, ki ga izda minister. Kulturnovarstveno soglasje
ministra se lahko izda pod pogoji, ki jih določa zakon (ZVKD-1).
VII. 3 Dodatna
pojasnila: Registrirano arheološko najdišče (kratka oznaka: arheološko
najdišče)
Za raziskavo in odstranitev arheološke ostaline
je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje. Kulturnovarstveno soglasje za
raziskavo in odstranitev arheološke ostaline izda minister.
VII. 4 Dodatna
pojasnila: Vplivno območje kulturnega spomenika (kratka oznaka: vplivno območje
spomenika)
Za posege v vplivnem območju kulturnega
spomenika je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če to obveznost določa
akt o razglasitvi. Kulturnovarstveno soglasje izda Zavod za varstvo kulturne
dediščine Slovenije v skladu z aktom o razglasitvi. Pred izdajo
kulturnovarstvenega soglasja je treba pridobiti kulturnovarstvene pogoje
Zavoda.
VII. 5 Dodatna
pojasnila: Vplivno območje dediščine (kratka oznaka: vplivno območje)
Za posege v vplivnem območju je treba
pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če to obveznost določa prostorski akt.
Kulturnovarstveno soglasje izda Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije v
skladu s prostorskim aktom. Pred izdajo kulturnovarstvenega soglasja je treba
pridobiti kulturnovarstvene pogoje Zavoda.
VII. 6 Dodatna
pojasnila: Območje dediščine, ki ni v strokovnih zasnovah (kratka oznaka:
dediščina priporočilno)
Za posege v območju dediščine priporočilno
je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če to obveznost določa
prostorski akt. Kulturnovarstveno soglasje izda Zavod za varstvo kulturne
dediščine Slovenije v skladu s prostorskim aktom. Pred izdajo
kulturnovarstvenega soglasja je treba pridobiti kulturnovarstvene pogoje
Zavoda.
Za raziskavo in odstranitev
registrirane nepremične dediščine, za poseg v katero je treba pridobiti
kulturnovarstveno soglasje, je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje za
raziskavo in odstranitev, ki ga izda minister. Kulturnovarstveno soglasje
ministra se lahko izda pod pogoji, ki jih določa zakon (ZVKD-1).
Obrazložitev
Eden od temeljnih vidikov varstva kulturne
dediščine je nadzor nad posegi vanjo. Vsebina »posega« je definirana v 3. členu
ZVKD-1: »poseg« obsega vsa dela, dejavnosti ali ravnanja, ki posegajo v videz, strukturo, notranja razmerja, uporabo kulturne dediščine,
ali ki kulturno dediščino uničujejo, razgrajujejo ali spreminjajo njeno
lokacijo. ZVKD-1 določa, da je za vsak poseg treba predhodno pridobiti
kulturnovarstveno soglasje Zavoda za
varstvo kulturne dediščine Slovenije
(28. člen, 30. člen ). Hkrati določa, da je treba pred pridobitvijo
kulturnovarstvenega soglasja pridobiti kulturnovarstvene pogoje Zavoda (29.
člen).
ZVKD-1 (2. odstavek
28. člena) določa tudi izjeme glede pridobivanja kulturnovarstvenega soglasja:
·
kulturnovarstvenega soglasja ni treba pridobiti
za posege, za katere je že pridobljeno okoljevarstveno soglasje,
·
kulturnovarstveno soglasje je mogoče
pridobiti naknadno za nujne posege, če so neizogibno in nemudoma potrebni za
odvrnitev nepredvidljive nevarnosti uničenja ali poškodbe spomenika ali
dediščine ali za odvrnitev nevarnosti za ljudi in premoženje,
·
priglasitev del Zavodu je potrebna za
vzdrževalna dela, ki ne posegajo v varovane vrednote in služijo ohranitvi
spomenika ali dediščine.
Za posege v območju spomenika je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje. Za posege v vplivno območje spomenika je treba pridobiti kulturnovarstveno soglasje, če tako določa akt o razglasitvi. Podlaga za izdajo kulturnovarstvenih pogojev in kulturnovarstvenega soglasja je akt o razglasitvi.
Kulturnovarstveno soglasje za poseg v
dediščino je treba pridobiti, če to določa prostorski akt oziroma akt o
določitvi varstvenega območja dediščine (1. odstavek 28. člena, 4. odstavek 29.
člena, 2. odstavek 30. člena ZVKD-1). Podlaga za izdajo kulturnovarstvenih pogojev
in kulturnovarstvenega soglasja so določbe prostorskega akta ali akta o
določitvi varstvenega območja.
ZVKD-1 določa tudi vsebinska merila za
odločanje o tem, kdaj se lahko predlagani poseg dovoli. Pri odločanju je treba pretehtati
razloge za poseg z razlogi za ohranitev kulturne dediščine v obstoječi obliki.
Kot posebno okoliščino v prid odobritve posega se šteje, če predlagani posegi
omogočajo vzpostavitev trajnih gospodarskih temeljev za ohranitev kulturne
dediščine (5. odstavek 28. člena ZVKD-1).
ZVKD-1 opredeljuje, kakšne priloge je
treba priložiti za pridobitev kulturnovarstvenega soglasja (30. člen ZVKD-1),
kdaj je mogoče predpisati predhodne raziskave (šesti odstavek 29. člena) in
konservatorski načrt (sedmi odstavek 29. člena ZVKD-1) ter kdaj je
konservatorski načrt pogoj za pridobitev kulturnovarstvenega soglasja (osmi
odstavek 29. člena ZVKD-1).
Eden od mogočih posegov v kulturno
dediščino je tudi njeno uničenje oziroma odstranitev. Potreba po odstranitvi se
najpogosteje pojavi v primeru sprostitve zemljišča, ki vsebuje arheološke
ostaline, za gradnjo. Zakon (prvi in drugi odstavek 31. člena ZVKD-1) natančno
definira, kdaj je mogoče dovoliti odstranitev teh ostalin oziroma spomenika ali
dediščine. Pogoj za izvedbo teh del je kulturnovarstveno soglasje za raziskavo
in odstranitev, ki ga izda minister, in pa to, da odstranitev in raziskavo
nadzoruje Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije in da dela opravijo
usposobljeni izvajalci, kar se ugotavlja na podlagi vloge investitorja, ki so
ji priložena dokazila o strokovni usposobljenosti izvajalcev del (tretji
odstavek istega člena).
Raziskava in odstranitev spomenika ali
dediščine, ki ni arheološka ostalina, je dopustna le,
če se ugotovi dotrajanost ali poškodovanost spomenika ali dediščine, ki je ni
mogoče odpraviti z običajnimi sredstvi, ali če spomenik ali dediščina ogroža
varnost ljudi in premoženje, in če je bil spomenik pred tem ponujen v prodajo
po ceni, ki upošteva njegovo stanje (drugi odstavek istega člena).
Zakon (četrti do šesti odstavek 31. člena
ZVKD-1) pri odstranitvi arheološke ostaline ali spomenika navaja tudi možnost
naložitve izravnalnega ukrepa. Stranka, kateri je dovoljena odstranitev, mora v
primeru določitve izravnalnega ukrepa bodisi povrniti državi škodo za uničenje
ostaline oziroma spomenika bodisi zagotoviti ohranitev ali oživitev drugega
spomenika primerljivega kulturnega pomena.
VIII. DODATEK
VIII. 1 Polje
»Opombe«
Pri posameznih območjih so v polju
»Opombe« uporabljene kratke številčne oznake za naslednje opombe.
(1)
Meja območje je bila določena
na DKN, vendar je bila v času digitalizacije na tem območju parcelacija DKN
glede na DOF/TTN5 zamaknjena in je vprašljiva.
(2)
Arheološko najdišče še ni
dokončno registrirano, postopek registracije je v teku.
(3)
Enota prostorsko ni pomembna. Varstveni
režim enote ne vpliva na opredelitev namenske rabe oziroma prostorsko
izvedbenih pogojev nepremičnine, kjer je enota (spominska plošča) locirana, saj
sama nepremičnina nima vrednot kulturne dediščine.
(4)
Enota je degradirana. V teku
je izbris oz. sprememba kategorije režima v registru nepremične kulturne
dediščine.
(5)
Za enoto je bilo izdano
kulturnovarstveno soglasje za raziskavo in odstranitev. Sprememba vpisa v
registru nepremične kulturne dediščine bo izvedena po izpolnitvi pogojev,
določenih s kulturnovarstvenim soglasjem.
(6)
Režim oziroma območje režima
je v postopku spremembe.
(7)
Dediščina še ni dokončno
registrirana, postopek registracije je v teku.
VIII. 2 Meje
območij v sloju eVRD
Meje območij kulturne dediščine v sloju
eVRD so povzete po registru nepremične kulturne dediščine. Zajem območij
registra poteka postopno od leta 1997 dalje in se je v različnih obdobjih
izvajal na osnovi različnih geodetskih digitalnih podlag (v prvi fazi
topografske karte TTN5/10, za večja območja tudi TK25; v zadnjem obdobju zajem
v poteka praviloma na osnovi DKN v kombinaciji z DOF in topografskimi kartami).
Zaradi različne kakovosti kartografskih podlag in položajne natančnosti DKN so
podatki o posameznih območjih lahko različne kakovosti. Pri vsakem območju je
naveden podatek o vrsti meje območja, ki uporabniku pojasnjuje način določitve
meje območja in z njim povezane omejitve glede natančnosti meje.
Za enote kulturne dediščine, ki v registru
nimajo definiranega območja (npr. spominske plošče, znamenja in podobno), so
generirana območja v obliki trikotnikov.
VIII. 3 Opis atributnih podatkov v sloju eVRD
Podatki v sloju eVRD so sestavljeni iz
podatkov o varstvenih režimih kulturne dediščine in podatkov registra
nepremične kulturne dediščine (v nadaljevanju RKD).
Podatki o varstvenih režimih so podrobneje
opisani in pojasnjeni v Priročniku pravnih režimov varstva, ki jih je treba
upoštevati pri pripravi planov in posegih v območja kulturne dediščine (v
nadaljevanju: Priročnik). Podatki, povzeti po RKD, dodatno opisujejo in
pojasnjujejo lastnosti, zaradi katerih je enota oziroma območje opredeljeno kot
nepremična kulturna dediščina.
OBJECTID, ID_ENOTE, OBJECTID_1
Identifikacijske oznake območja – interna oznaka v sistemu.
Ime
Ime območja kulturne dediščine. Ime je
enako imenu enote kulturne dediščine iz RKD.
Rezim
Vrsta pravnega režima, ki
velja na območju kulturne dediščine.
Vrste pravnih režimov so
naslednje:
- območje kulturnega spomenika (kratka
oznaka: spomenik),
- območje dediščine iz strokovnih zasnov
varstva (kratka oznaka: dediščina),
- registrirano arheološko najdišče (kratka
oznaka: arheološko najdišče),
- vplivno območje kulturnega spomenika (kratka
oznaka: vplivno območje spomenika),
- vplivno območje dediščine (kratka oznaka:
vplivno območje),
- območje dediščine, ki ni v strokovnih
zasnovah (kratka oznaka: dediščina priporočilno).
Za podrobnejši opis glej Priročnik.
Podrezim
Podvrsta pravnega režima za območja
dediščine.
Območja dediščine se razvrščajo v različne
podvrste, na katere so vezani dodatni pravni režimi varstva. Posamezno območje
dediščine je lahko uvrščeno v več podvrst, ki so naštete v polju
"Podrezim".
Podvrste pravnega režima pri dediščini so
naslednje:
- območje stavbne dediščine,
- območje naselbinske dediščine,
- območje kulturne krajine,
- območje vrtnoarhitekturne dediščine,
- območje memorialne dediščine,
- območje zgodovinske krajine,
- območje druge dediščine.
Za podrobnejši opis glej Priročnik.
Podatek je naveden le pri območjih
dediščine in območjih dediščine priporočilno.
Predpis
Naslov predpisa, s katerim je bila enota
kulturne dediščine razglašena za spomenik.
Podatek je naveden le pri območjih
spomenikov in vplivnih območjih spomenikov.
PredpisObjava
Navedba uradne objave (uradnih objav)
predpisa, s katerim je bila enote kulturne dediščine razglašena za spomenik.
Podatek je naveden le pri območjih
spomenikov in vplivnih območjih spomenikov.
PredpisPovezava
Povezava na predpis (dokument v pdf
obliki), s katerim je bila enota kulturne dediščine razglašena za spomenik.
Dokument vsebuje osnovni predpis ter vse spremembe in dopolnitve.
Podatek je naveden le pri območjih
spomenikov in vplivnih območjih spomenikov.
Opombe
Opombe glede pravnega režima, statusa,
določitve območja dediščine in podobno. Za seznam opomb in podrobnejši opis
glej Priročnik (poglavje
VIII. 1 Polje »Opombe«).
Meja
Način določitve meje posameznega območja.
Območja so povzeta po RKD. Zajem območij
traja od leta 1997 dalje in se je izvajal na osnovi različnih geodetskih
digitalnih podlag (topografske karte TTN5/10, TK25, DKN). Zaradi različne
kakovosti kartografskih podlag in položajne natančnosti DKN so podatki o
posameznih območjih lahko različne kakovosti.
Načini določitve meje so naslednji:
- (0) neznano,
- (1) meja je določena na topografski karti,
- (2) meja je določena na DKN,
- (3) območje ni določeno.
Esd
Evidenčna številka enote kulturne
dediščine iz RKD.
Tip
Tip enote kulturne dediščine iz RKD.
Obseg
Obseg enote kulturne dediščine iz RKD.
Gesla
Tipološka gesla enote kulturne dediščine
iz RKD.
Opis
Opis enote kulturne dediščine iz RKD.
Naselje
Naselje, v katerem leži centroid enote
kulturne dediščine v RKD.
Če območje enote leži v več naseljih, je v
polju "Naselje" navedeno le naselje, v katerem leži centroid te enote
kulturne dediščine (praviloma tudi večji del območja enote kulturne dediščine).
Imena naselij so povzeta po registru prostorskih enot (Geodetska uprava RS).
LokacijaOpis
Opis lokacije enote kulturne dediščine iz
RKD.
Zavod
Pristojna območna enota Zavoda za varstvo
kulturne dediščine Slovenije. Če enota kulturne dediščine leži na območju, ki
ga pokriva več območnih enot, je v bazi podatkov v polju "Zavod"
navedena tista območna enota, ki je formalno pristojna za varovanje te enote
kulturne dediščine in je predlagala vpis v RKD.
Obcina
Občina, v kateri leži centroid enote kulturne
dediščine v RKD.
Če območje enote leži v več občinah, je v
polju "Obcina" navedena le občina, v kateri leži centroid te enote
kulturne dediščine (praviloma tudi večji del območja enote kulturne dediščine).
Imena občin so povzeta po registru prostorskih enot (Geodetska uprava RS).
Pripravili:
Maja Jeglič
mag. Ksenija Kovačec Naglič
Barbara Mlakar
dr. Jelka Pirkovič
Helena Štih
Franc Zakrajšek
mag. Barbara Žižić
Damjana Pečnik
generalna direktorica
Direktorata za kulturno dediščino
Številka: 350-8/2011/1
Datum: 18. 9. 2008, dopolnjeno 3. 4. 2009 in 2.
11. 2011
·
Zakon
o varstvu kulturne dediščine (ZVKD-1; Ur. l. RS, št. 16/2008, 123/2008, 8/2011) http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r04/predpis_ZAKO4144.html,
·
Zakon
o varstvu kulturne dediščine (ZVKD; Ur. l. RS, št. 7/1999, št. 110/2002-ZGO-1, 126/2003-ZVPOPKD, 63/2007 Odl. US:
Up-395/06-24, U-I-64/07-13, 16/2008-ZVKD-1), 41. člen http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r09/predpis_ZAKO1739.html
·
Pravilnik
o seznamih zvrsti dediščine in varstvenih usmeritvah (Ur. l. RS, št. 102/2010 http://zakonodaja.gov.si/rpsi/r05/predpis_PRAV9575.html
·
Strokovne zasnove varstva kulturne
dediščine – čistopis februar 2008